تنسنت؛ غول بزرگ چینی با رشدی پایدار

تنسنت اولین شرکت چینی‌ست که بیش ‌از 500 میلیارد دلار ارزش دارد. قیمت هر سهم از این هلدینگ سرمایه‌گذاری که 19 سال از تأسیس آن می‌گذرد، معادل 386.6 دلار هنگ‌کنگ (حدود 49 دلار آمریکا) می‌باشد. دومین شرکت آسیا‌ که بیش‌ترین ارزش را پس از تنسنت دارد، «علی‌بابا» به عنوان رقیب تنسنت با ارزش بازاری معادل با 474 میلیارد دلار است.

 

غول بزرگ چینی

پیوستن هلدینگ تنسنت به گروه شرکت‌های نیم تریلیون دلاری که شامل اپل، الفابت، فیسبوک، مایکروسافت و آمازون می‌باشد، یک هفته پس از اعلام سودی معادل 18 میلیارد یوآن (2.7 میلیارد دلار) با درآمد 65.2 میلیارد یوآن (9.8 میلیارد دلار) برای فصل سوم سال 2017 اتفاق افتاد. در همین سال کل سود این هلدینگ 69% و کل درآمد آن 61% نسبت به سال 2016 افزایش داشته است. برای درک میزان رشد ارزش سهام این هلدینگ در بلندمدت می‌توان به ارزش فعلی معادل 1 میلیون دلار حاصل از سرمایه‌گذاری 9 هزار دلار در عرضه اولیه سهام تنسنت در سال 2004 اشاره نمود.

 

هلدینگ تنسنت

قلب درآمدهای این هلدینگ متعلق به بخش بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی‌ست. برای مثال سودآورترین بازی جهان، Honour of Kings، با بیش از 50 میلیون کاربر فعال ماهانه در سال 2016 و درآمدی معادل 10.7 میلیارد یوآن در فصل آخر همین سال، متعلق به تنسنت است. از طرفی این هلدینگ که به نقل از رییس هیئت مدیره و مدیرعامل SoftBank، رهبر بازار بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی‌‌ست، مالک 84٪ از سهام شرکت Supercell (سازنده بازی Clash Of Clans) و مالک تمامی سهام استودیوی بازی‌سازی Riot Game (سازنده بازی League of Legends) است. سایر سرمایه‌گذاری‌های این هلدینگ در زمینه بازی‌ها در شرکت‎‌های بازی‌سازی Activision Blizzard، Korea’s 4:33 Creative Lab، Glu Mobile و Epic Games صورت گرفته ‌است. از سرمایه‌گذاری‌های دیگر این هلدینگ می‌توان به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های Tesla ،Snap، یونیکورن‌های مستقر در هند (Ola ،Flipkart و Hike) و شرکت‌های چینی Sogou و China Literature اشاره کرد.

 

ریشه رشد پایدار تنسنت از سال 1998 تاکنون چیست؟

پاسخ قطعی این پرسش و ریشه‌ی این رشد قابل توجه و پایدار، استراتژی‌های عملیاتی متمرکز بر کاربر و همچنین فرهنگ مبتنی بر تحقیق و توسعه در این هلدینگ است.

کاربر محور بودن استراتژی‌های عملیاتی

یکی از شواهد این ادعا، مسیر پیش گرفته شده توسط پلتفرم‌های اینترنتی و پرنفوذ تنسنت از جمله وی‌چت (WeChat) است. این پلتفرم‌ها پیوسته به دنبال خلق ارزش از طریق ارائه سرویس‌هایی متنوع و کاربردی در زمینه‌هایی از قبیل ارتباطات، اطلاعات، سرگرمی، خرید، پرداخت‌، تبلیغات بازاریابی و … برای کاربران اینترنت می‌باشند. البته این دغدغه از هدف استراتژیک و بزرگ‌تری تبعیت‌ می‌کند: ایجاد یک اکوسیستم، یا به عبارت بهتر، فراهم نمودن این امکان که کاربر بتواند تنها در یک اپلیکیشن نیازهای متفاوت خود را بدون نیاز به دریافت هر خدمت از یک اپلیکیشن جداگانه و یا ورود به پرتا‌ل‌های مختلف که در واقع نوعی هدررفت انرژی ذهنی‌ست، برآورده کند.

برای مثال پیام‌رسان فیسبوک را در نظر بگیرید. کاربر در این پیام‌رسان و تنها از طریق یک رابط کاربری قادر به خرید، خواندن اخبار، ارتباط با دوستان، چک‌کردن قیمت هتل و … است. مثال دیگر Google Nest، سازنده اکوسیستم محصولات هوشمند خانگی‌ست که به مشتریان خود یک کارت گزارش ماهانه به منظور مقایسه مصرف انرژی نسبت به همسایگانی که از این محصولات استفاده نمی‌کنند، می‌دهد. از طرفی تأمین‌کنندگان انرژی می‌توانند از اطلاعات یکپارچه و جامع Google Nest در رابطه با میزان تقاضا برای انرژی به بهینه‌سازی تولید خود بپردازند.

اهمیت اکوسیستم‌ها و درک ظهور آهسته و باقدرت آن‌ها را شاید بتوان از این منظر بررسی نمود که از 10 شرکت با بیش‌ترین ارزش بازار در جهان، 7 شرکت در حال حاضر بازیگران اکوسیستم‌ها می‌باشند. این لیست علاوه بر تنسنت شامل آمازون، الفابت، اپل، فیسبوک، علی‌بابا و مایکروسافت می‌باشد. طبق پیش‌بینی‌های مکنزی، اکوسیستم‌ها 30% از درآمد جهانی را تا سال 2025 به خود اختصاص خواهند داد.

فرهنگ مبتنی بر تحقیق و توسعه

بیش از 60% از کل کارکنان تنسنت را کارکنان بخش تحقیق و توسعه تشکیل داده‌اند. این هلدینگ اختراعات بسیاری در زمینه‌های مختلف از قبیل پیام‌رسانی از طریق اینترنت، تجارت آنلاین، خدمات پرداخت آنلاین، موتور جستجو، امنیت اطلاعات و بازی‌ها به ثبت رسانده است. تنسنت در سال 2007 بیش از 100 میلیون یوآن صرف تأسیس سه شعبه از مؤسسه پژوهشی خود در شهرهای بیژینگ (پکن)، شانگهای و شنژن نمود. این مؤسسه‌ نخستین مؤسسه پژوهشی چین است که برای پژوهش در حوزه اینترنت با تمرکز بر توسعه فناوری‌های محوری و دستیابی به نوآوری راه‌اندازی شد.

 

رقبای تنسنت

دو رقیب اصلی تنسنت در بازار بزرگ چین، بایدو و علی‌بابا هستند:

بایدو

بایدو توسعه‌دهنده‌ی پرکاربردترین و محبوب‌ترین موتور جستجو در چین است. پیشگامی این شرکت در فناوری تنها با مقایسه قدمت ارائه فضای تبلیغاتی آن نسبت به گوگل قابل درک است. علاوه بر ارائه موتور جستجو، بایدو نزدیک به 60 خدمت دیگر از جمله شبکه اجتماعی، بازی‌، پلتفرم خرید و فروش آنلاین، سیستم عامل گوشی‌های هوشمند، سرویس رزرو سفر، خدمات جستجو از قبیل جستجوی حق ثبت اختراع، اطلاعات دولتی، تصویر، نقشه، کتاب، فرهنگ لغات و … را نیز فراهم می‌کند.

علی‌بابا

هدف این شرکت که افتخار بیش‌ترین جذب سرمایه از بازار عمومی در کل تاریخ در جهان را دارد، تسهیل تجارت الکترونیک برای افراد است. این شرکت از طریق شبکه گسترده پلتفرم‌های خود، نقش واسطه را در میان خریداران و فروشندگان بازی می‌کند. اولین وب‌سایت این هلدینگ Alibaba.com بود که در سال 1999 راه‌اندازی شد. در حال حاضر این وبسایت صادرکنندگان چین و دیگر کشورها را به شرکت‌هایی در بیش از 190 کشور متصل می‌کند.

برای مثال یک شرکت انگلیسی این امکان را خواهد داشت تا با یک تولیدکننده در چین ارتباط برقرار کرده و از این طریق تولید کالاهای سفارشی‌ خود را به آن بسپارد. از طرفی taobao.com بزرگ‌ترین وب‌سایت خرید و فروش شخص به شخص در چین و tmall.com به‌عنوان ارائه‌دهنده گستره وسیعی از کالاهای برند، هر دو از پلتفرم‌های علی‌بابا می‌باشند. از دیگر محصولات و خدمات این هلدینگ می‌توان به سیستم پرداخت آنلاین علی-پِی ، خدمات بازاریابی آنلاین، خدمات ابری و … اشاره کرد. همچنین علی‌بابا سهام‌دار عمده در Sina Weibo (نسخه چینی توییتر) و Youku Tudou (نسخه چینی یوتوب ) می‌باشد.

مشترک خبرنامه شوید
برای دریافت آخرین به اخبار اکوسیستم و مطالب به روز، ایمیل خود را در قسمت زیر وارد نمائید
شما می‌توانید هر زمان که خواستید لغو اشتراک کنید
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.