تاریخچه کارآفرینی و استارتاپ‌ها در جهان (اپیزود 1 ویدیوکست رادیکال)

مفهوم کارآفرینی برای اولین بار در جهان چه زمانی مطرح شد؟ در این قسمت داستان‌هایی از 4000 سال پیش و اولین قوانین مربوط به کارآفرینی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر را مرور می‌کنیم.

با حضور:

  • محمدرضا فرحی (هم‌بنیان‌گذار استارتاپ بیمه‌بازار)
  • احسان طریقت (مدیر بازاریابی محتوایی کاله)

خلاصه‌ی این قسمت:

شروع اکوسیستم کارآفرینی جهان از کجا بوده است؟ پیش از شکل‌گیری این اکوسیستم، کسب و کار بیش‌تر بر پایه‌ی سرمایه و دارایی‌های فیزیکی بوده است. اما در حال حاضر خلق ارزش بر خلاف گذشته مبتنی بر سرمایه فیزیکی نیست و نقش ایده و تلاش بسیار پر رنگ‌تر شده است. از نشانه‌های این موضوع می‌توان بیان کرد که ظرف پنج سال اخیر، سرمایه‌گذاری بر استارتاپ‌ها در دنیا سه برابر شده است. در سال 2017 میلادی این رقم بیش از 150 میلیارد دلار بوده؛ یعنی بیش از سه سال درآمد نفتی ایران!

تاریخچه اکوسیستم کارآفرینی در کشور آمریکا مربوط به 50 سال گذشته است، در حالی که این اکوسیستم در کشور ایران خیلی جوان است. اما مفهوم کارآفرینی تاریخچه‌ای قدیم دارد و مفهومی چند هزار ساله است. حدود 3800 سال قبل، برای اولین بار در قانون حمورابی بحث کارآفرینی مطرح شده است. این قانون شامل 282 ماده است که ده‌‌‌ها ماده‌ی آن به مسائل اقتصادی و ساختار معامله بین مردم اختصاص دارد.

نکات مهم این قسمت:

  • در کسب و کارهای امروزی، به خصوص در استارتاپ‌ها، نقش ایده و تلاش بسیار مهم‌تر از سرمایه و دارایی فیزیکی است.
  • سرمایه‌گذاری جهانی بر استارتاپ‌ها در سال گذشته (2017) معادل با بیش از سه سال درآمد نفتی ایران بوده.
  • مفهوم کارآفرینی مفهومی چند هزار ساله است که اولین قوانین مربوط به آن در قانون حمورابی حدود 3800 سال پیش مطرح شده است.

خوشحال می‌شویم که سوالات و پیشنهادهای خود را با ما در بخش نظرات پایین صفحه در میان بگذارید.

رادیکال چیست؟

ویدیوکست رادیکال برای توانمندسازی کارآفرینان و سرمایه‌گذاران و به اشتراک‌گذاری دانش و تجارب خبرگان این حوزه برای علاقه‌مندان به وجود آمده است. در این ویدیوکست، محمدرضا فرحی، هم‌بنیان‌گذار استارتاپ بیمه‌بازار و احسان طریقت، مدیر بازاریابی محتوایی کاله، نگاهی جامع به حوزه کارآفرینی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر دارند و به بررسی موضوعاتی مثل:

و موضوعات جذاب دیگری می‌پردازند. ویدیوکست رادیکال میزبان مهمانان ویژه‌ای است که هر یک در حوزه‌ی تخصصی خود از تجربیات ارزشمندشان در دنیای واقعی کسب و کار و اکوسیستم کارآفرینی ایران سخن می‌گویند.

برای مشاهده اپیزودهای دیگر رادیکال به صفحه آپارات آکادمی چرخ و برای شنیدن نسخه صوتی این ویدیوها به صفحه ما در شنوتو سر بزنید.

مشترک خبرنامه شوید
برای دریافت آخرین به اخبار اکوسیستم و مطالب به روز، ایمیل خود را در قسمت زیر وارد نمائید
شما می‌توانید هر زمان که خواستید لغو اشتراک کنید
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.