تاریخچه سرمایه‌گذاری خطرپذیر در جهان (اپیزود 2 ویدیوکست رادیکال)

اولین شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر در دنیا چگونه به وجود آمد و این شرکت چگونه موجب رشد اکوسیستم کارآفرینی در جهان شد؟

با حضور:

  • محمدرضا فرحی (هم‌بنیان‌گذار استارتاپ بیمه‌بازار)
  • احسان طریقت (مدیر بازاریابی محتوایی کاله)

خلاصه‌ی این قسمت:

سرمایه‌گذاری خطرپذیر به مفهوم امروزی به معنی سرمایه‌گذاری بر روی مجموعه‌هایی است که ممکن است با احتمال کم، بازده خیلی زیادی داشته باشند. این تعریف به سال 1946 میلادی بر می‌گردد. تاریخچه سرمایه‌گذاری خطرپذیر از فردی به نام جورج دوریوت (Georges Doriot) شروع شد. وی مهاجری فرانسوی در کشور آمریکا بود که پس از گذراندن تحصیلات خود در دانشگاه هاروارد به ارتش آمریکا پیوست. دوریوت در زمان خدمتش در ارتش آمریکا، شرکتی به نام تحقیق و توسعه آمریکا (American Research and Development) را تأسیس کرد که به عنوان اولین شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر در دنیا شناخته می‌شود. 11 سال پس از تأسیس شرکت ARD، دوریوت در سال 1957 به میزان 70 هزار دلار در شرکت Digital Equipment Corporation سرمایه‌گذاری کرد. ارزش شرکت DEC هنگام عرضه اولیه در بورس در سال 1968 برابر با 38 میلیون دلار بوده است؛ یعنی بازده بیش از 500 برابرِ سرمایه‌گذاری اولیه!

در سال 1958 قانون Small Business Investment Act برای حمایت از کسب و کارهای کوچک تصویب شد. این قانون که مشابه با قانون شرکت‌های دانش بنیان در ایران می‌باشد، موجب شد که شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر ایجاد شوند و بر روی کسب و کارهای کوچک سرمایه‌گذاری کنند. در ادامه‌ی رشد اکوسیستم کارآفرینی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کشور آمریکا، بین سال‌های 1960 تا 1962 حدود 200 میلیون دلار روی استارتاپ‌ها در این کشور سرمایه‌گذاری شد.

گلوگاه اساسی در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کشور آمریکا، محدودیت‌های موجود برای صندوق‌های بازنشستگی برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های استارتاپی بود. در سال 1979 این محدودیت برداشته شد و حجم عظیمی از سرمایه روانه‌ی کسب و کارهای نوپا و استارتاپ‌ها شد. تا قبل از این محدودیت حدود 100 میلیون دلار توسط صندوق‌های بازنشستگی در استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌شد اما پس از برداشته شدن محدودیت، این سرمایه‌گذاری به 4 میلیارد دلار در اواخر دهه 80 میلادی رسید.

روند پیشرفت فناوری و افزایش سرمایه‌گذاری بر استارتاپ‌ها منجر به مطرح شدن شرکت‌های فناورانه در کشور آمریکا در دهه 90 و اوایل سال 2000 میلادی شد. از سال 2000 به بعد و پس از فروکش کردن بحران دات کام، استارتاپ‌های جدیدی به وجود آمدند که بر اساس فناوری تشخیص موقعیت مکانی کار می‌کردند. بعد از بحران دات کام با پدید آمدن استارتاپ‌هایی در حوزه کلان داده، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری مجدداً افزایش یافتن به طوری که سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سال 2017 تقریباً 4 برابر سال 2012 بوده است.

نکات مهم این قسمت:

  • شروع تاریخچه سرمایه‌گذاری خطرپذیر مدرن با تأسیس اولین شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه توسط جورج دوریوت، در سال 1946 در کشور آمریکا بود.
  • با تصویب قانون Small Business Investment Act در آمریکا در سال 1958، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر به وجود آمدند و همین امر موجب افزایش سرمایه‌گذاری بر کسب و کارهای کوچک شد.
  • در سال 1979 با رفع محدودیت سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی بر کسب و کارهای کوچک، میزان سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها بر استارتاپ‌ها از 100 میلیون دلار به 4 میلیارد دلار در اواخر دهه 80 میلادی افزایش یافت.

خوشحال می‌شویم که سوالات و پیشنهادهای خود را با ما در بخش نظرات پایین صفحه در میان بگذارید.

رادیکال چیست؟

ویدیوکست رادیکال برای توانمندسازی کارآفرینان و سرمایه‌گذاران و به اشتراک‌گذاری دانش و تجارب خبرگان این حوزه برای علاقه‌مندان به وجود آمده است. در این ویدیوکست، محمدرضا فرحی، هم‌بنیان‌گذار استارتاپ بیمه‌بازار و احسان طریقت، مدیر بازاریابی محتوایی کاله، نگاهی جامع به حوزه کارآفرینی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر دارند و به بررسی موضوعاتی مثل:

و موضوعات جذاب دیگری می‌پردازند. ویدیوکست رادیکال میزبان مهمانان ویژه‌ای است که هر یک در حوزه‌ی تخصصی خود از تجربیات ارزشمندشان در دنیای واقعی کسب و کار و اکوسیستم کارآفرینی ایران سخن می‌گویند.

برای مشاهده اپیزودهای دیگر رادیکال به صفحه آپارات آکادمی چرخ و برای شنیدن نسخه صوتی این ویدیوها به صفحه ما در شنوتو سر بزنید.

مشترک خبرنامه شوید
برای دریافت آخرین به اخبار اکوسیستم و مطالب به روز، ایمیل خود را در قسمت زیر وارد نمائید
شما می‌توانید هر زمان که خواستید لغو اشتراک کنید
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.