تاریخچه اکوسیستم استارتاپی ایران (اپیزود 4 ویدیوکست رادیکال)

اکوسیستم استارتاپی و کارآفرینی ایران از کجا شروع شد؟ با اینکه خیلی از استارتاپ‌های امروزی که همه ما با آن‌ها سر و کار داریم، فعالیت خود را از اوایل دهه 90 شروع کردند، تاریخچه‌ی اولین کسب و کارهای نوآورانه‌ی ایرانی به دهه 70 برمی‌گردد.

با حضور:

  • محمدرضا فرحی (هم‌بنیان‌گذار استارتاپ بیمه‌بازار)
  • احسان طریقت (مدیر بازاریابی محتوایی کاله)

مهمان ویژه:

  • رضا زرنوخی (مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران)

خلاصه‌ی این قسمت:

تاریخچه‌ی استارتاپ‌های معروفی که همه با آن‌ها سر و کار داریم و اکثراً در حوزه فناوری اطلاعات (IT) فعالیت می‌کنند حداکثر به 8 تا 10 سال گذشته بر می‌گردد. اما اکوسیستم کارآفرینی و استارتاپی ایران پیشینه قدیمی‌تری دارد و فعالیت آن به دهه 70 بر می‌گردد. طرح پدید آوردن شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای اولین بار در شرکت‌هایی نظیر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و اسپانسر پروژه‌های نوپا مانند مرکز صنایع نوین شکل گرفت.

اولین شرکت‌های پدید آمده در حوزه فناوری ارتباطات (Communication Technology) و مخابرات بودند و بخشی از زیرساخت‌های مخابراتی ایران در دهه 70 و 80 توسط این شرکت‌ها به وجود آمدند. مخابرات و بایوتکنولوژی دو حوزه‌ی اصلی کسب و کار در زمینه نوآوری بودند که بعد از جنگ بر اساس نیازهای کشور شکل گرفتند. در آن زمان ادبیات استارتاپ هنوز مفهومی نداشت. در اوایل دهه 90 با به وجود آمدن مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌ها در کنار دانشگاه‌ها، تیم‌های مختلفی پدید آمدند که منجر به رشد نیروی انسانی اکوسیستم استارتاپی ایران شدند.

بخش اول

بخش دوم

رادیکال چیست؟

ویدیوکست رادیکال برای توانمندسازی کارآفرینان و سرمایه‌گذاران و به اشتراک‌گذاری دانش و تجارب خبرگان این حوزه برای علاقه‌مندان به وجود آمده است. در این ویدیوکست، محمدرضا فرحی، هم‌بنیان‌گذار استارتاپ بیمه‌بازار و احسان طریقت، مدیر بازاریابی محتوایی کاله، نگاهی جامع به حوزه کارآفرینی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر دارند و به بررسی موضوعاتی مثل:

و موضوعات جذاب دیگری می‌پردازند. ویدیوکست رادیکال میزبان مهمانان ویژه‌ای است که هر یک در حوزه‌ی تخصصی خود از تجربیات ارزشمندشان در دنیای واقعی کسب و کار و اکوسیستم کارآفرینی ایران سخن می‌گویند.

برای مشاهده اپیزودهای دیگر رادیکال به صفحه آپارات آکادمی چرخ و برای شنیدن نسخه صوتی این ویدیوها به صفحه ما در شنوتو سر بزنید.

مشترک خبرنامه شوید
برای دریافت آخرین به اخبار اکوسیستم و مطالب به روز، ایمیل خود را در قسمت زیر وارد نمائید
شما می‌توانید هر زمان که خواستید لغو اشتراک کنید
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.