چالش‌های حقوقی استارتاپ‌ها (اپیزود 5 ویدیوکست رادیکال)

آیا عدم توجه به مسائل حقوقی می‌تواند باعث ایجاد چالش‌ها و بحران‌های جبران ناپذیر برای استارتاپ‌ها شود؟

با حضور:

  • محمدرضا فرحی (هم‌بنیان‌گذار استارتاپ بیمه‌بازار)
  • احسان طریقت (مدیر بازاریابی محتوایی کاله)

مهمان ویژه:

  • حسام کدیور (مدیر حقوقی رهنما وِنچِرز)

خلاصه‌ی این قسمت:

مسائل حقوقی شاید جزو موضوعاتی باشد که موسسان استارتاپ‌ها در ابتدا توجهی به آن نکنند. آیا این بی‌توجهی ناشی از مسائل فرهنگی ایران است و یا علت این مسئله به ساختار استارپ‌ها بر می‌گردد؟ به طور کلی مسائل حقوقی جنبه زیرساختی دارند، به همین علت شاید طبیعی باشد که استارتاپ‌ها در مراحل اولیه توسعه خود سراغ این مسائل نروند. دلیل دیگر عدم توجه استارتاپ‌ها به مسائل حقوقی، هزینه زیاد خدمات حقوقی است. با توجه به محدودیت سرمایه استارتاپ‌ها، خدمات حقوقی برای آنان به نوعی کالای لوکس به حساب می‌آید، اما استفاده از این خدمات قطعاً مانع بروز مشکلات بزرگ حقوقی در آینده خواهد شد.

یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از بروز اختلافات و مشکلات حقوقی میان سرمایه‌گذاران و بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها، مکتوب کردن مذاکرات است. در سطحی فراتر از آن و در جلسات جذب سرمایه، سرمایه‌گذاران و استارتاپ‌ها لازم است درباره شرایط و نحوه همکاری خود قرارداد طراحی کنند. قراردادهای سرمایه‌گذاری حوزه استارتاپی از نظر ظاهری تفاوتی با سایر قراردادها ندارد. اما در پس این شباهت‌های ظاهری، تفاوت‌هایی بنیادین میان قراردادهای سرمایه‌گذاران و استارتاپ‌ها و سایر قراردادهای سرمایه‌گذاری وجود دارد. مهم‌ترین ویژگی این قراردادها، رویکرد آن برای عدم جلوگیری از خلاقیت و آزادی عمل استارتاپ‌ها است.

رادیکال چیست؟

ویدیوکست رادیکال برای توانمندسازی کارآفرینان و سرمایه‌گذاران و به اشتراک‌گذاری دانش و تجارب خبرگان این حوزه برای علاقه‌مندان به وجود آمده است. در این ویدیوکست، محمدرضا فرحی، هم‌بنیان‌گذار استارتاپ بیمه‌بازار و احسان طریقت، مدیر بازاریابی محتوایی کاله، نگاهی جامع به حوزه کارآفرینی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر دارند و به بررسی موضوعاتی مثل:

و موضوعات جذاب دیگری می‌پردازند. ویدیوکست رادیکال میزبان مهمانان ویژه‌ای است که هر یک در حوزه‌ی تخصصی خود از تجربیات ارزشمندشان در دنیای واقعی کسب و کار و اکوسیستم کارآفرینی ایران سخن می‌گویند.

برای مشاهده اپیزودهای دیگر رادیکال به صفحه آپارات آکادمی چرخ و برای شنیدن نسخه صوتی این ویدیوها به صفحه ما در شنوتو سر بزنید.

مشترک خبرنامه شوید
برای دریافت آخرین به اخبار اکوسیستم و مطالب به روز، ایمیل خود را در قسمت زیر وارد نمائید
شما می‌توانید هر زمان که خواستید لغو اشتراک کنید
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.