حقایقی در مورد استارتاپ ها که نمی‌دانید (اپیزود 6 ویدیوکست رادیکال)

تقلید از استارتاپ‌های موفق خارجی تا چه حد به موفقیت یا شکست استارتاپ‌های ایرانی منجر می‌شود؟

با حضور:

  • محمدرضا فرحی (هم‌بنیان‌گذار استارتاپ بیمه‌بازار)
  • احسان طریقت (مدیر بازاریابی محتوایی کاله)

مهمان ویژه:

  • فرشید هندی (مدیر رهنما وِنچِرز)

خلاصه‌ی این قسمت:

شکست استارتاپ به چه معناست و چه عواملی منجر به شکست استارتاپ‌ها می‌شود؟ شکست استارتاپ لزوماً به معنی تعطیلی آن نیست. اگر به تعریف استارتاپ دقت کنیم، شرکتی که قابلیت رشد و مقیاس‌پذیری زیادی داشته باشد به عنوان استارتاپ شناخته می‌شود. بنابراین اگر بنیان‌گذاران یک استارتاپ نتوانند به رشد و مقیاس‌پذیری مورد نظر دست یابند، ممکن است همچنان شرکتی کوچک و سودده باقی بمانند. اما در نگاه سرمایه‌گذاران خطرپذیر این استارتاپ شکست خورده محسوب می‌شود.

در نظر برخی افراد استارتاپ‌های ایرانی اغلب کپی استارتاپ‌های موفق بین‌المللی هستند. آیا تقلید از استارتاپ های موفق خارجی می تواند منجر به ایجاد استارتاپ موفق در ایران شود؟ الگوبرداری از استارتاپ‌های خارجی می‌تواند دو شکل داشته باشد: الگوبرداری ظاهری و الگوبرداری باطنی. الگوبرداری ظاهری به معنی تقلید از رفتار موسسان بزرگ‌ترین استارتاپ‌های دنیاست که این کار لزوماً نمی‌تواند در موفقیت استارتاپ اثری داشته باشد. یا برای مثال انتخاب نام استارتاپ به طوری که مشابه با نام استارتاپ‌های خارجی باشد روش درستی برای تقلید نیست. از سوی دیگر، یادگیری از تجربیات کارآفرینان موفق و پیاده‌سازی آن در استارتاپ خود که به نوعی الگوبرداری باطنی است، می‌تواند به موفقیت استارتاپ‌ها کمک کند.

رادیکال چیست؟

ویدیوکست رادیکال برای توانمندسازی کارآفرینان و سرمایه‌گذاران و به اشتراک‌گذاری دانش و تجارب خبرگان این حوزه برای علاقه‌مندان به وجود آمده است. در این ویدیوکست، محمدرضا فرحی، هم‌بنیان‌گذار استارتاپ بیمه‌بازار و احسان طریقت، مدیر بازاریابی محتوایی کاله، نگاهی جامع به حوزه کارآفرینی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر دارند و به بررسی موضوعاتی مثل:

و موضوعات جذاب دیگری می‌پردازند. ویدیوکست رادیکال میزبان مهمانان ویژه‌ای است که هر یک در حوزه‌ی تخصصی خود از تجربیات ارزشمندشان در دنیای واقعی کسب و کار و اکوسیستم کارآفرینی ایران سخن می‌گویند.

برای مشاهده اپیزودهای دیگر رادیکال به صفحه آپارات آکادمی چرخ و برای شنیدن نسخه صوتی این ویدیوها به صفحه ما در شنوتو سر بزنید.

مشترک خبرنامه شوید
برای دریافت آخرین به اخبار اکوسیستم و مطالب به روز، ایمیل خود را در قسمت زیر وارد نمائید
شما می‌توانید هر زمان که خواستید لغو اشتراک کنید
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. مشعشعی می گوید

    در حین تماشای این ویدیوی خوب هستم فقط ی مشکلی هست وقتی آقای فرشید صحبت می کنن صدا میره بالا اما وقتی احسان عزیز صحبت می کنن صدا کم میشه من کارم شده تغییر صدا