نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر استارتاپ‌ها (اپیزود 7 ویدیوکست رادیکال)

افزایش چند برابری نرخ ارز می‌تواند به رشد صادرات کشور کمک کند، اما این افزایش چه اثری بر استارتاپ‌ها خواهد گذاشت؟

با حضور:

  • محمدرضا فرحی (هم‌بنیان‌گذار استارتاپ بیمه‌بازار)
  • احسان طریقت (مدیر بازاریابی محتوایی کاله)

خلاصه‌ی این قسمت:

منشأ نوسانات ارزی چند ماه اخیر چه بوده است؟ نظام‌های ارزی مختلفی در دنیا وجود دارد که یا به صورت شناور هستند یا به صورت ثابت یا به شکل‌های دیگر. اما در کشور ایران نظام ارزی مشخصی وجود ندارد. در ایران نرخ ارز به اشتباه نشانگر رشد اقتصادی است، به همین دلیل دولت‌ها همواره در تلاش کنترل نرخ ارز هستند.

افزایش چند برابری نرخ ارز می‌تواند به رشد صادرات کشور کمک کند، اما این افزایش چه اثری بر استارتاپ‌ها خواهد گذاشت؟ آیا هزینه استارتاپ‌ها با افزایش نرخ ارز افزایش می‌یابد؟ در این صورت استارتاپ‌ها چگونه می‌توانند هزینه‌های خود را مدیریت کنند؟ با توجه به این که منشأ بسیاری از مواد اولیه محصولات تولیدی وارداتی هستند، افزایش نرخ ارز باعث می‌شود که این محصولات در کشورهای خارجی ارزان‌تر شوند. به همین دلیل در این شرایط افزایش صادرات محصولات تولیدی بسیار جذاب خواهد شد.

اما در استارتاپ‌ها مواد اولیه اهمیت چندانی ندارند، بلکه نقش سرمایه انسانی بسیار پررنگ‌تر می‌شود. بنابراین بخش مهم هزینه‌های یک استارتاپ را هزینه منابع انسانی تشکیل می‌دهد، در نتیجه شاید تاثیر افزایش نرخ ارز در ابتدا در استارتاپ‌ها کم‌تر از سایر بخش‌های اقتصاد به نظر برسد. مسئله مهم این است که هزینه بازاریابی در استارتاپ‌ها عموماً زیاد است که این هزینه‌ها اغلب وابسته به نرخ ارز هستند. بنابراین افزایش نرخ ارز می‌تواند هزینه‌های استارتاپ‌ها را افزایش زیادی دهد.

رادیکال چیست؟

ویدیوکست رادیکال برای توانمندسازی کارآفرینان و سرمایه‌گذاران و به اشتراک‌گذاری دانش و تجارب خبرگان این حوزه برای علاقه‌مندان به وجود آمده است. در این ویدیوکست، محمدرضا فرحی، هم‌بنیان‌گذار استارتاپ بیمه‌بازار و احسان طریقت، مدیر بازاریابی محتوایی کاله، نگاهی جامع به حوزه کارآفرینی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر دارند و به بررسی موضوعاتی مثل:

و موضوعات جذاب دیگری می‌پردازند. ویدیوکست رادیکال میزبان مهمانان ویژه‌ای است که هر یک در حوزه‌ی تخصصی خود از تجربیات ارزشمندشان در دنیای واقعی کسب و کار و اکوسیستم کارآفرینی ایران سخن می‌گویند.

برای مشاهده اپیزودهای دیگر رادیکال به صفحه آپارات آکادمی چرخ و برای شنیدن نسخه صوتی این ویدیوها به صفحه ما در شنوتو سر بزنید.

مشترک خبرنامه شوید
برای دریافت آخرین به اخبار اکوسیستم و مطالب به روز، ایمیل خود را در قسمت زیر وارد نمائید
شما می‌توانید هر زمان که خواستید لغو اشتراک کنید
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.