کاهش هزینه ها در استارتاپ؛ چگونه هزینه‌ها را تا حد ممکن کاهش دهید؟

کاهش هزینه ها در استارتاپ همواره مهم است اما این امر در شرایط نامطلوب اقتصاد کلان و قحطی سرمایه که جذب سرمایه استارتاپ‌ها را با چالش مواجه می‌کند و ریسک شکست استارتاپ را افزایش می‌دهد، اهمیتی بسزا پیدا می‌کند. بنابراین بهتر است تیم مدیریتی استارتاپ قبل از پرداخت هر هزینه ای از ضرورت آن اطمینان حاصل کنند.

البته منظور ما کاهش یا حذف تمامی هزینه‌ها نیست چرا که ممکن است با هزینه هایی موجه و به موقع، استارتاپ بتواند به رشد، مزیت رقابتی، فرصت های جدید و یا برای مثال بهره وری دست پیدا کند و حتی در جذب مشتری و کسب درآمد موفق تر عمل کند به عبارت بهتر هزینه برای رشد استارتاپ لازم است اما چگونه هزینه کردن نیز بسیار مهم است. در این مقاله به راهکارهای کاهش استراتژیک هزینه های استارتاپ برای عبور از چالش قحطی سرمایه و بحران اقتصادی سال پیش رو می پردازیم.

کاهش هزینه‌ها‌ در استارتاپ

در ادامه راهکارهای کاهش هزینه‌ها‌ در استارتاپ بیان می شود.

هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات

در بازاریابی برای استارتاپ، شبکه‌های اجتماعی را جدی بگیرید و در آن‌ها خلاق باشید چرا که بازاریابی از این طریق بسیار ارزان تر و در مواقعی کاربردی‌تر از راهکارهای پرهزینه مانند نصب بیلبورد در بزرگراه هاست. از طرفی مشتریان هدف شما لزوما تمامی افرادی نیستند که روزانه از بزرگراه مدرس شمال عبور می کنند.

مثلا با وجود یک وبلاگ که محتوای با ارزش و کاربردی در آن تولید می شود می توانید ترافیک سایت خود را افزایش دهید و مشتریان بالقوه را با محصولات و خدمات خود آشنا کنید. برای اینکار کافی ست دو یا سه بار در هفته سایت خود را با محتوای کاربردی به روز رسانی کنید. به این ترتیب احتمال بازدید سایت خود را عمیقا افزایش می دهید.

خلاق باشید مانند دراپ باکس!

دراپ باکس شرکتی است که در سال های اول تاسیس خود با روشی خلاقانه اقدام به جذب مشتری کرده است.  این شرکت امروزه بیش از صد میلیون نفر کاربر دارد. اما در زمان شروع سرویس اشتراک گذاری فایل، حتی استفاده از آن برای عموم مردم امکان پذیر نبود. کاربران جدید باید برای دعوت شدن و پیوستن به این سرویس در فهرست انتظار ثبت نام می کردند.

بنیان گذاران دراپ باکس  برای افزایش تعداد افرادی که ثبت نام می کردند ویدئویی ساختند که ویژگی های این سرویس را به کاربران بالقوه معرفی می کرد. آنها برای این کار به شرکت های فیلم سازی که ویدئوهای تبلیغاتی گران می سازند پولی پرداخت نکردند. در واقع ویدئو را خودشان ساختند و آن را با انواع و اقسام ارجاعات و منابعی که کاربران دوست دارند، پر کردند. محبوبیت این ویدئو باعث شد موضوع آن صفحه اول رسانه ها شود. بعد از آن تعداد بازدید از صفحه ای که بدین منظور طراحی شده بود، در طول یک شب از 5000 نفر به 75000 نفر رسید.

 

 

هزینه تامین منابع انسانی

در مراحل اولیه رشد لزومی ندارد برای تمامی مسئولیت های موجود مانند مدیر منابع انسانی، حسابدار و… فردی را استخدام کنید. طی قراردادی کوتاه مدت برخی از این مسئولیت ها را با هزینه ای کمتر به شرکت های متخصص بسپارید. برای مثال استفاده از شرکت های ارائه دهنده خدمات حرفه ای حسابداری را به استخدام یک حسابدار ترجیح دهید. این شرکت ها به صورت دورکاری و یا اختصاص پاره وقت کارمندی به شما تمامی مسئولیت های حسابداری را انجام می دهند. به این ترتیب زیربار پرداخت هزینه بالای پرداخت حقوق و بیمه به یک حسابدار خبره نمی روید.

استخدام یک فرد حرفه ای در هر یک از این مسئولیت ها هزینه های بالای پرداخت حقوق، بیمه و… را به همراه خواهد داشت. بنابراین برون سپاری هر کدام از آن ها به شرکت یا شخصی معتبر و به صورت پاره وقت می‌تواند به کاهش هزینه استارتاپ کمک کند.  به همین دلیل قبل استخدام حسابدار، می توانید شرکت های ارائه دهنده خدمات حسابداری به استارتاپ ها را در گوگل سرچ کنید یا به صورت پاره وقت با دانشجویان مشغول به تحصیل و یا تازه فارغ التحصیل شده همکاری کنید.

برون سپاری خدمات

بخشی از خدمات مورد نیاز خود را برون سپاری کنید. (برای مثال طراحی گرافیک) لیستی از ارائه دهندگان خدمات و هزینه و فایده ای که هریک برای شما خواهند داشت تهیه کنید. پس از انتخاب مناسب ترین ارائه دهنده، عملکرد آن را تا انتهای قرارداد رصد کنید تا در صورت عدم دریافت خروجی مدنظر خود، به سراغ ارائه دهنده دیگری بروید. با برون سپاری، بخشی از کار را با هزینه ای کمتر به افراد با تخصص و با تجربه دیگر می سپارید.

 

دریافت بازخورد از شرکای تجاری نیز می تواند برای کاهش هزینه‌ها به شما کمک کند.

هزینه‌های عملیاتی و مالی

کاهش هزینه با جلوگیری از پرداخت های غیر ضروری نیز امکان پذیر است. برخی از هزینه های کوچک در بلند مدت، مبلغ  قابل توجهی می شوند. بنابراین در طول هفته پرداخت های خود را بررسی و موارد غیر ضروری را شناسایی و حذف کنید.

برای مثال ارائه دهندگان خدمات بیمه دارای نرخ های متفاوتی هستند. پس از مقایسه نرخ ها، شرکت بیمه با کمترین هزینه را انتخاب کنید.

همانطور که می دانید دریافت وام دارای هزینه است. با تحلیل هزینه و فایده، اثر وام و بازپرداخت آن بر جریان نقدینگی استارتاپ را بررسی کنید. بدهی بیش از اندازه، ظرفیت اعتبار شرکت برای دریافت وام و فرصت دریافت وام در شرایط ضروری را کاهش می دهد.

بهره‌وری

زمان برای یک استارتاپ اهمیت بالایی دارد. بنابراین برای استفاده درست از زمان فعالیت های خود را اولویت بندی کنید. به طور شگفت انگیزی بسیاری از استارتاپ ها یا دارای برنامه خوبی نیستند و در نتیجه زمان خود را از دست می دهند و یا اینکه فرهنگ آنها مبتنی بر سخت‌کوشی و بهره وری بالا نیست. در حالیکه با افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از زمان می توانید مشتریان بیشتری جذب و درآمد استارتاپ را افزایش دهید.

اعضای تیمی را در نظر بگیرید که زمان بسیاری را در شبکه های اجتماعی بیهوده به سر می کنند در حالیکه این زمان می‌تواند صرف بازاریابی و شبکه سازی برای یافتن مشتری برای استارتاپ شود. برای مدیریت بهتر زمان پیشنهاد می‌شود فعالیت های کاری خود را برنامه ریزی و با دقت پیشرفت کار را پیگیری کنید. مشاهده خواهید کرد سطح استرس و فشار کار کاهش می یابد. از طرفی افزایش بهره وری قطعا با کاهش هزینه ها همراه خواهد بود. زمان شما باید صرف موضوعاتی شود که برای شما بیشترین بازدهی را دارد.

از برنامه‌هایی  مانند Trello برای هماهنگی تیم و مدیریت زمان استفاده کنید.

معاملات پایاپای

در شرایطی که کمبود نقدینگی دارید به دنبال راهکارهایی باشید که با هزینه‌ای کمتر، خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنید. یکی از این راهکارها معاملات پایاپای است که در آن‌ها می توانید در ازای دریافت خدمات از دیگر شرکت‌ها‌، محصول و یا خدمات استارتاپ خود را به ازای پرداخت وجه نقد ارائه دهید. برای مثال یک شرکت خدمات بازاریابی را در نظر بگیرید که در روزهای ابتدایی تاسیس خود برای طراحی سایت به شرکت x مراجعه و به جای پرداخت نقدی پیشنهاد می کند که برای شرکت طراح سایت، خدمات بازاریابی ارائه دهد.

اعطای سهام در ازای حقوق و خدمات

در مسیر رشد استارتاپ قطعا در طول زمان نیاز به همکاری افراد و تیم‌های دیگر خواهید داشت. اگر با پرداخت پول در ازای دریافت خدمت از آن ها با کمبود نقدینگی مواجه می‌شوید، شاید گزینه واگذاری درصد کمی از سهام استارتاپ، هزینه نهایی کمتری برای شما داشته باشد. اما مهم است که به چه کسانی سهم استارتاپ را می فروشید، چرا که در آینده ممکن است دچار تعارض با سهامداران خود شوید.

همچنین برای پرداخت درصدی از هزینه حقوق برخی از کارکنان کلیدی می‌توانید از این روش استفاده کنید. به این ترتیب علاوه بر کاهش هزینه‌های جاری استارتاپ، کارکنان کلیدی پس از دریافت اختیار خرید سهام، به سهامداران استارتاپ تبدیل می‌شوند و انگیزه بیشتری خواهند داشت.

در سال 2005 دیوید چو کسی بود که نقاشی هنری در دیوارهای دفتر فیس بوک را در ازای دریافت دستمزد شصت هزار دلاری پذیرفت. شرکت فیس بوک در آن زمان برای پرداخت دستمزد او با مشکل روبه رو بود و پیشنهاد اعطای درصد کوچکی از سهام فیس بوک را داد. در آن روز پیش بینی اینکه فیس بوک به این چنین رشد بزرگی می رسد، دشوار بود. اما دیوید چو این ریسک را پذیرفت و سال ها بعد در روز عرضه اولیه سهام فیس بوک در بورس، ارزش سهام وی به 200 میلیون دلار رسیده بود.

مدل درآمدی

در نهایت از تغییرات در مدل درآمدی خود نیز هراسی نداشته باشید. شاید علاوه بر مدیریت و کاهش هزینه‌ها (تا حد امکان)، بازبینی و یا تغییر مدل درآمدی نیز گزینه خوبی باشد و درآمدهای شما را افزایش دهد. شاید در پیش بینی های خود اشتباه کرده اید.

برای مثال بسته به مدل کسب و کار و رفتار و ترجیحات مشتریان، شاید بتوانید با تغییر مدل درآمدی خود از فروش محصول به اشتراک ماهانه، درآمد استارتاپ را افزایش دهید و یا در صورتی که از مدل درآمدی Freemium استفاده می‌کنید با تحلیل داده‌ها و تغییر مبلغ خدمات پولی خود و تست A/B  نرخ تبدیل کاربران را افزایش دهید.

مشترک خبرنامه شوید
برای دریافت آخرین به اخبار اکوسیستم و مطالب به روز، ایمیل خود را در قسمت زیر وارد نمائید
شما می‌توانید هر زمان که خواستید لغو اشتراک کنید
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.