موفق ترین اپ های ایرانی در جذب کاربران در سال 97

از میان اپ های ایرانی موجود در کافه بازار که به 25 دسته تفکیک می‌شوند، تنها 8 دسته موفق به افزایش کاربران یا افزایش تعداد نصب فعال در سال 97 شده‌اند. در مطلب قبلی به درآمد اپ های ایرانی و دلایل سهم ناچیز ایران از درآمد جهانی اپ ها پرداختیم، در این مطلب قصد داریم بر اساس آخرین گزارش سالانه کافه بازار ابتدا به بررسی رشد این دسته‌ها، توزیع کمی برنامه‌ها در آن ها، متوسط تعداد نصب برنامه از هر دسته و سپس به اقبال برنامه های جامع در ایران می پردازیم.

8 دسته برنامه موبایلی با افزایش تعداد نصب فعال در سال 97

8 دسته برنامه اندروید که از میان 25 دسته موجود در کافه بازار موفق به افزایش تعداد کاربران خود شده‌اند، دسته های مالی، پیام رسان، رفت و آمد، خرید، سفر، شبکه های اجتماعی، ورزش و تغذیه سالم و کاربردی می باشند.

در نمودار زیر رشد تعداد نصب فعالِ این دسته ها در سال 97 نسبت به سال 96 مشخص شده است.

برنامه های موبایل ایرانی

اگر دسته رفت‌ و آمد شامل تاکسی‌های آنلاین را در دسته سفر و پیام‌رسان را در دسته شبکه‌های اجتماعی قرار دهیم می توان گفت که از میان این 8 دسته نیز تنها 4 دسته‌ی مالی، سفر، خرید و شبکه های اجتماعی رشدی بیش از 10% را در تعداد نصب فعال تجربه کرده اند و یا به عبارت بهتر  بیش ترین اقبال را در جذب کاربران ایرانی داشته‌ اند.

توزیع کمی برنامه‌های هر دسته در کافه بازار

توزیع کمی برنامه‌های کافه بازار در این 8 دسته به صورت زیر است.

برنامه های موبایل ایرانی

همانگونه که از دو نمودار بالا مشخص است، دسته مالی علیرغم داشتن کمترین تعداد برنامه، بیشترین رشد نصب فعال را در میان تمامی دسته ها تجربه کرده است. رشد نصب فعال اپ های ایرانی در دسته مالی در سال 97 نسبت به 96، 43% بوده است. رشد جهانی این دسته در دستگاه‌های اندروید و iOS و در سال 2018 نسبت به 2016 نیز 75% بوده است.

شاید بتوان ریشه رشد چشمگیر نصب فعال اپ های ایرانی در این دسته را در عواملی از قبیل زیر یافت:

  • سرعت و سهولت دریافت خدمات مالی موردنیاز کاربران از طریق برنامه‌های موبایلی نسبت به راهکارهای سنتی
  • صرف هزینه‌های گزاف بازاریابی آفلاین (تلویزیون، بیلبورد و…) بویژه توسط برنامه‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت موبایلی (کارت به کارت، خرید شارژ و اینترنت، پرداخت قبض) و همچنین خدمات مقایسه و خرید آنلاین بیمه

دسته مالی در سال‌های اخیر شاهد رقابتی گران، افزاینده و شدید بوده است. البته تا مشخص شدن رهبران این بازار، رقابت استارتاپ‌های فینتک با یکدیگر و با بانک‌ها ادامه دارد. همچنین بدیهی‌ست که کارآمدترین برنامه‌های موبایل از دیدگاه کاربر، برندگان نهایی جنگ پر هزینه‌ی میان بازیگران در این بازار خواهند بود.

برای مطالعه نسخه کامل گزارش تحلیلی چرخ از دسته مالی این گزارش را مطالعه کنید.

متوسط تعداد نصب هر کاربر از برنامه‌های این 6 دسته‌ نیز در جدول زیر آمده است.

نصب برنامه های ایرانی

اقبال برنامه‌های جامع در ایران (Super Application)

با توجه به اینکه در 5 دسته‌ی مالی، خرید، سفر، شبکه‌های اجتماعی و کاربردی علاوه بر افزایش قابل توجه رشد نصب فعال کاربران ایرانی، متوسط تعداد نصب کاربر از هر دسته بیش از 1 برنامه است، می‎توان نتیجه گرفت که برنامه‌های جامع ارائه دهنده خدمات این دسته‌های اساسی در یک رابط کاربری، به صورتی یکپارچه و با تجربه کاربری مناسب بتوانند اقبال خوبی داشته باشند.

هر چند مشکل اساسی هر یک از به اصطلاح “سوپراپ”‌های ایرانی این است که هنوز هیچ‌ یک نتوانسته‌ تجربه‌ کاربری مناسبی در ارزش‌های پیشنهادیِ متفاوت و بعضا نامتجانس خود ایجاد کند.

دلیل آن نیز نحوه تکامل و تجمیع خدمات در این سوپراپ‌هاست که عموما چنین روالی را دنبال می‌کند:

برنامه در یک ارزش پیشنهادیِ تخصصی مانند تراکنش‎ های مالی، خرید اپراتوری، سرگرمی، سفر و… موفق به جذب تعداد قابل قبولی کاربر شده‌ و با همان مدلِ ذهنی که رفتار کاربر را در زمینه ارزش پیشنهادیِ اصلی تحلیل می‌کرده‌ به سرعت اقدام به توسعه‌ی افقیِ دیگر خدمات می‌کند. بنابراین طبیعی‌ست که چنین توسعه‌ای باعث ایجادِ سردرگمی در کاربر شود، احساس مواجه شدن با خدماتی جزیره‌ای را در او ایجاد کند و میزان رضایت کلی وی از خدمات را کاهش ‌دهد.

برای مطالعه بیشتر در زمینه سوپراپ های ایرانی این مطلب را مطالعه کنید.

مشترک خبرنامه شوید
برای دریافت آخرین به اخبار اکوسیستم و مطالب به روز، ایمیل خود را در قسمت زیر وارد نمائید
شما می‌توانید هر زمان که خواستید لغو اشتراک کنید
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. مای ارومیه می گوید

    از سایت بی نظیرتون واقعا ممنونم. من شما رو توی تلگرام هم دنبال می کنم.
    یکی از سایت و اپلیکیشن های خوبی که در ارومیه من دارم پیگیریشون می کنم مربوط به شرکت ویرا برگ هست که در حوزه تخفیف دارن کار می کنن و بیشتر برای رستوران و مراکز خرید استفاده می کنم. خیلی دوست دارم که این رشد و همه گیر شدن از این تکنولوژی ها هر روز بیشتر و بهتر بشه.