موفق ترین استارتاپ های ایرانی در دسته سفر بر اساس تعداد و رشد نصب فعال اپلیکیشن

برنامه های موبایل استارتاپ های دسته سفر طبق دسته بندی کافه بازار شامل برنامه‌هایی است که برای سفرهای درون شهری و برون شهری استفاده می‌شوند. این دسته تمامی تاکسی‌های آنلاین، برنامه‌های خرید بلیت و برنامه‌های مسیریابی را در بر دارد.

همان گونه که در مطلب موفق ترین اپلیکیشن های ایرانی در جذب کاربران در سال 97 اشاره کردیم، 11% از برنامه های موبایلی موجود در کافه بازار به برنامه های موبایل استارتاپ های دسته سفر اختصاص دارد.

در این مطلب قصد داریم به موفق ترین استارتاپ های ایرانی دسته سفر از منظر تعداد و رشد نصب فعال برنامه موبایل و دلایل رشد پایین نصب فعال برنامه های این دسته در ایران بپردازیم.

موفق ترین برنامه های موبایل دسته سفر در سال 97

طبق آخرین گزارش سالانه کافه بازار در پایان سال ۱۳۹۷ بیش از 2500 برنامه در دسته‌ی سفر در دسترس کاربران قرار داشته است. پرنصب ترین برنامه های ایرانی دسته سفر اسنپ، تپسی و نشان و برنامه ها با بیش ترین رشد نصب فعال بلد، وی و خلافی خودرو هستند. در تصویر زیر تعداد نصب فعال و رشد نصب هر یک از این 6 برنامه آورده شده است.

استارتاپ های ایرانی سفر

برای مطالعه نسخه کامل گزارش تحلیلی چرخ از رشد صنعت برنامه های موبایلی در ایران و جهان این گزارش را مطالعه کنید.

رشد نصب برنامه‌های دسته سفر در ایران و جهان

گزارش‌های جهانی صنعت سفر رشد مهاجرت کاربران از نسخه وب به برنامه‌های موبایل را در تعاملات کلیدی مربوط به خدمات آنلاین این صنعت نشان می‌دهد. تعداد نصب جهانی این دسته در تمامی خدمات مرتبط با مراحل مختلف سفر در سال 2014 تا 2016، 50% و معادل با 1 میلیارد نصب افزایش یافته است.

در ایران نیز طبق گزارش کافه بازار نصب فعال برنامه‌ های دسته سفر رشد 10%+ را در سال 97 تجربه کرده است.

دلایل رشد پایین نصب فعال برنامه های ایرانی دسته سفر

شاید بتوان ریشه رشد پایین‌ نصب فعال برنامه‌های ایرانی دسته سفر، علیرغم وقوع دیرتر تحولات تکنولوژی محور در صنایع مرتبط با این دسته در کشور را در عواملی از قبیل زیر یافت:

ساختار یافتگی کمتر صنعت گردشگری در ایران

آژانس‎ های مسافرتی ایرانی که اقدام به طراحی و اجرای انواع تورهای مسافرتی می ‎کنند به نسبت رقبای خارجی خود و حتی در مقایسه با کشورهای همسایه، خدماتی نازل ارائه می ‎دهند که بیشتر از جنس هماهنگیِ سفر است و کمتر به ایجاد یک تجربه‎ ی منحصر به فرد در مسافر تمرکز دارد.

همین مطلب در مورد آژانس ‎های آنلاین و آفلاین فروشِ بلیت صادق است؛ هیچ یک از بازیگرانِ موجود در این بخش تاکنون موفق به ارائه‎ ی خدمات استانداردی که در این حوزه در سطح جهانی وجود دارد، مانند قیمت‎ گذاری پویای بلیت بر مبنای بررسی لحظه ‎ای تقاضا با استفاده از هوش مصنوعی و یا طراحی یک باشگاه مشتریانِ جذاب با قدرت ایجاد چسبندگی بالا برای کاربر نشده‎ اند.

نبود برنامه‌های موبایل ایرانی در بخش‌هایی از طیف گسترده تجربه سفر کاربر، خصوصا در زمینه‌ معرفی و رتبه‌بندی جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی مقاصد گردشگری

به طور کلی استارتاپ ‎های حوزه محتوا در ایران از رشدی متناسب با سایر کسب و کارهای موجود در اکوسیستم برخوردار نبوده‎ اند. به عنوان نمونه، با وجود اینکه نمونه ‎های موفقِ جهانی در زمینه‎ ی محتوای گردشگری و جاذبه‎ های طبیعی (مانند TripAdvisor)، محتوای مبتنی بر دسته‎ بندی دلخواه کاربر از قبیل مد و فشن، تاریخی، گردشگری و… (مانند Pinterest)، خدمات و مشاغل شهری (مانند Yelp) و… وجود داشته و روز به روز بیشتر رشد می ‎کنند، در ایران استارتاپ های موفق در سطح ملی در هیچ یک از این حوزه‎ ها وجود ندارد. شاید دلیل این امر را بتوان به عواملی مانند دیربازده بودنِ محتوا، کم بودن اثر شبکه ‎ای در جذب کاربر و نبود نیروی انسانیِ متخصص در این زمینه نسبت داد.

عدم وجود برنامه‌های تبلیغاتی اصولی برای جذب گردشگران خارجی

در زمینه‎ ی تبلیغات برای جذبِ گردشگر خارجی به ایران، نرخِ تبدیل (تصمیم قطعی گردشگر به سفر/مشاهده‎ ی محتوای تبلیغاتی) بسیار پایین است. عوامل بسیاری مانند ناشناخته بودن ایران برای مخاطب به دلیل عدم وجود برنامه های تبلیغاتی اصولی، مسائل مربوط به ویزا، حساسیت‎ ها و محدودیت‎ های فرهنگی موجود و… در پایین بودن این نرخ نقش مستقیمی دارند.

سهم کم و رو به کاهش سفرهای خارجی ایرانیان به دلیل کاهش شدید ارزش ارز داخلی

به دلایلی که در بند پیشین برشمردیم، متاسفانه افزایش نرخ ارز باعث نشده تا میزان سفر گردشگران خارجی به ایران به صورت پلکانی افزایش پیدا کند؛ اما باعث کاهش قابل توجه آمار سفرهای خارجی ایرانیان شده است.

به نظر شما دیگر دلایل رشد پایین نصب فعال برنامه های ایرانی در دسته سفر کدامند؟

در مطالب بعدی بلاگ به رشد تعامل کاربران، رشد Sessionها، متوسط درآمد به ازای هر کاربر، نرخ خرید کاربران، مقایسه کاربران ارگانیک و غیر ارگانیک، برهم زنندگان بعدی صنعت حمل و نقل درون شهری و حجم سرمایه گذاری خطرپذیر در دسته سفر خواهیم پرداخت.

مشترک خبرنامه شوید
برای دریافت آخرین به اخبار اکوسیستم و مطالب به روز، ایمیل خود را در قسمت زیر وارد نمائید
شما می‌توانید هر زمان که خواستید لغو اشتراک کنید
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.